Rauw voer voor honden en katten

bestel het boek

Reviews

Dit boek van Dr. Ing. Joeke Nijboer inspireert mij ten eerste door de kleurrijke tabellen, verschillende foto’s en diagrammen. Het is duidelijk en modern geschreven.

Over de inhoud:

Een levendig en goed te begrijpen boek over het geven van rauw voer. Zeer informatief en wetenschappelijk onderzocht. Een handige hulp voor beginners, met de nodige basisinformatie voor een natuurlijke manier van voeren van honden en katten. De anatomie van honden en katten word compleet behandeld en ook voor leken begrijpelijk gemaakt. Het verteringssysteem, de bek, de tong, de functie van het speeksel, het gebit, specifiek de maag, de darm en de lever.
Lees meer

Kerstin Mäntz, Vlodorp (25/08/2017)

Eigenaar, BARFicus

Natuurlijk in de boekenkast

Er zijn uitstekende boeken in het Duits en Engels over de voeding van hond en kat. Bijvoorbeeld ‘Ernährung des Hundes‘ van Zentek en Meyer en ‘Canine and Feline Nutrition’ van Case e.a. In het Nederlandse taalgebied is een dergelijk publicatie lang niet beschikbaar geweest. Voor Nederlandstalige informatie waren honden- en kattenbezitters afhankelijk van informatie via internet. Soms bruikbaar, soms nogal subjectief en dubieus.

De nieuwe uitgave ‘Rauw Voer, natuurlijk in de voerbak’ van Nijboer, Post, Bosch en Corbee voorziet voor een deel in de behoefte aan onderbouwde en betrouwbare informatie over de voeding van onze gewaardeerde huisgenoten. Hoewel de titel het ergste doet vermoeden zijn toon en inhoud van het boek behoorlijk objectief en houden de auteurs zich verre van het verketteren van andere voedermiddelen om honden en katten te voeren. Dat neemt natuurlijk niet weg dat de nadruk wel ligt op het voeren van rauwe dierlijke producten. De titel moet de lading natuurlijk wel dekken.
Lees meer

Tjalling Huisman, Leeuwarden (20/08/2017)

Decaan, Van Hall Larenstein Institute of Applied Sciences

Rauw voer’ is een mooi nieuw boek over vers vlees voeding dat prettig leesbaar is, waarbij de opbouw en onderbouwing middels literatuuronderzoek goed zijn. Het is daardoor een must om in de boekenkast te hebben voor elke hond- en katbezitter die geïnteresseerd is in voeding voor hond en kat en met name rauw vlees voeding.

Het boek heeft een heldere opbouw, beginnend met een goede uitleg over de oorsprong van onze huiskat en huishond, de verschillende voedingsstoffen en de anatomie van het verteringsapparaat. Al deze hoofdstukken benadrukken dat de hond en kat carnivoren zijn. Hierbij worden de gelijkenissen, maar ook de verschillen tussen hond en kat benadrukt, wat het een interessant boek maakt. Wat misschien mist in de anatomie van de darm is het belang van het microbioom, waar de laatste jaren steeds meer onderzoek naar gedaan wordt.
Lees meer

Drs Stefan Veenstra, Amsterdam 23/08/2017

Dierenarts, acupuncturist, herbalist, Natuurlijk Diergeneeskundig Centrum

Dit boek is een zeer educatief en leerzaam boek. Zeker voor de mensen die zich er wat meer in verdiepen zoals: fokkers, dierenartsen en mensen die al met vers voer bezig zijn. Er word heel ver ingegaan op de analyse en verschillen tussen rauw voer en de doorsnee kattenvoeding zoals brok en nat voer. Voor de beginnende vers voerder is het waarschijnlijk iets lastiger door te komen. Maar als er iets aan voorkennis aanwezig is over vers voer is dit een hele goede aanvulling. Dit boek is heel leerzaam en goed toe te passen is in de praktijk.
Johan Reuser, Rosmalen

Eigenaar, Cattery Bengal Legends

Een compleet boek over rauw voer van A tot Z!

Perry van Mulukom, Rotterdam

Eigenaar, Hondenuitlaatservice Kralingen,

Joeke Nijboer onthult de wetenschappelijke waarheid over vleesvoeding voor hond en kat

Het beantwoorden van vragen over de voeding voor onze honden en katten is een lastige zaak. In de huidige tijd van het internet worden we overspoeld met meningen die soms loodrecht op elkaar lijken te staan. Voedingsfabrikanten vertellen ons dat zij het allerbeste voer hebben, terwijl aanhangers van de steeds groter wordende trend om rauw te voeren juist het tegendeel beweren. Veganisten vinden dat honden en katten net als zij zelf geen vlees nodig hebben en daartegenover vinden de meeste mensen vooral dat honden- en kattenvoer gemakkelijk, snel en goedkoop moet zijn.
Lees meer

Arrianne Liefrink

Eigenaar, Voer voor katten

Recensie: een boek dat uitgebreid en heel duidelijk beschrijft hoe het verteringsstelsel van de hond en kat werkt en wat honden en katten aan voedingsstoffen nodig hebben. Er staan vele tabellen in het boek met de gemiddelde samenstelling van vleesbot, spiervlees en orgaanvlees. De tabellen zijn niet compleet en geven weer: droge stof, as, eiwit, vet, vezel, calcium, fosfor, en kcal (energie). Niet volledig, maar wel leuk. Ook wordt prima beschreven wat je moet voeren en hoeveel je van wat moet voeren, dus wanneer je zelf wilt gaan samenstellen kun je prima met dit boek uit de voeten. Er wordt daarbij ook gekeken naar de hoeveelheid energie die de hond of kat nodig heeft. Het verschil tussen BARF, NRV en KVV wordt ook beschreven. Detail natuurlijk, maar hier en daar ben ik het echt niet eens met de beweringen in dit boek.
Lees meer

Lizzy Plat-Coelers

Eigenaar, Website Barfplaats.nl